Pligt til at informere
Øster Hurup Fjernvarme er med virkning fra den 1. oktober 2015 forpligtet til at give information på hjemmesiden om kundernes mulighed for at påklage en afgørelse. 

Fjernvarmeselskaberne er derudover forpligtede til at linke fra deres hjemmesider til de respektive tilsyn og ankenævn på energiområdet.

 

Fjernvarmeselskabet skal altså gøre følgende: 

Når der opstår en tvist mellem en forbruger og et fjernvarmeselskab hvor fjernvarmeselskabet helt eller delvis afviser forbrugerens krav, så skal fjernvarmeselskabet give oplysning om Ankenævnet på energiområdet (det alternative tvistløsningsorgan), hvortil forbrugeren kan indbringe en tvist mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren. 

Informationen skal indeholde oplysninger om tvistløsningsorganets adresse og hjemmeside. Informationen skal være klar, forståelig og lettilgængelig på den erhvervsdrivendes hjemmeside, hvis en sådan findes.

Når et fjernvarmeselskab træffer afgørelse i en konkret forbrugerklagesag, skal informationen gives skriftligt på papir i afgørelsen eller andet varigt medie, for eksempel en e-mail.

På energiområdet er det alternative tvistløsningsorgan:

Ankenævnet på Energiområdet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf.:  4171 5000
www.energianke.dk
post@energianke.dk

Ankenævnet på Energiområdet varetager de konkrete civilretlige forbrugerklager, som eksempelvis klager over målt forbrug, restanceinddrivelse, forsyningsafbrydelse, flytteafregning, ejerskifte, udtrædelsesgodtgørelse m.v.

Du kan læse mere om klagesager på ankenævnets hjemmeside: www.energianke.dk
 
På hjemmesiden www.forbrug.dk kan du indgive en klage online via dette link: https://minsag.forbrug.dk/FKVWeb/CheckComplaintStart.aspx
 
(Vælg: ”energi” og følg instruktionen).
 
Det koster et klagegebyr på 160 kr. at få en sag behandlet. Hvis forbrugeren får medhold i klagen, får forbrugeren gebyret tilbagebetalt.

Klagen skal typisk angå et økonomisk krav mod energiselskabet, fx et krav om at få tilbagebetalt et beløb, fordi det faktiske forbrug ikke svarer til det målte forbrug.

Der kan ikke klages over ankenævnets afgørelser til erhvervs- og vækstministeren eller andre administrative myndigheder, herunder Folketingets Ombudsmand.

Der ud over bør der på selskabets hjemmeside linkes til:

Energitilsynet 
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf.: 4171 5400
www.energitilsynet.dk
post@energitilsynet.dk

Energitilsynet behandler klager over generelle forhold efter varmeforsyningsloven og regler udstedt i medfør af loven, f.eks. klager over priser og takster, vilkår mv.

Når Energitilsynet har truffet en afgørelse, kan du inden fire uger anke afgørelsen ved at sende en klage Energiklagenævnet. Energiklagenævnet behandler klager over myndighedsafgørelser i enkeltsager, dvs. typisk klager over Energitilsynets afgørelser samt kommunalbestyrelsernes beslutning om at pålægge tilslutningspligt.

Energiklagenævnet
Frederiksborggade 15
1360 København K
Tlf.: 3395 5785
www.ekn.dk
ekn@ekn.dk

Besøgsadresse:
Energiklagenævnet
Linnésgade 18, 3. sal
1360 København K

EU-Kommissionens online-klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her: http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive fjernvarmeselskabets e-mail adresse: mail@98588150.dk

Øster Hurup Fjernvarme A.m.b.a | Snedkervej 6. 9560 Hadsund | Mail: mail@98588150 | Tlf.: 98588150 | Mobil: 25778150